"Ας τους δώσουμε πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα"
«Οι Έλληνες μας έδωσαν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ας τους δώσουμε πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα». Με αυτόν τον τίτλο, ο αρθρογράφος της βρετανικής εφημερίδας Observer Χένρι Πόρτερ υποστηρίζει την επιστροφή των περίφημων Μαρμάρων, καταρρίπτοντας όλα τα επιχειρήματα που έχουν χρησιμοποιηθεί για την παραμονή τους στο Βρετανικό Μουσείο.
«Μην με παρεξηγείτε, δεν θέλω να επιτεθώ στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο είναι γεγονός ότι αντιπροσωπεύει υψηλά επίπεδα πολιτισμού και έχει έναν εκπληκτικό διευθυντή, τον Νιλ ΜακΓκρέγκορ» γράφει ο Πόρτερ, με αφορμή την τελετή αφής της Ολυμπιακής φλόγας για τους Αγώνες του Λονδίνου.
»Θα πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας σχετικά με την παρουσία τόσων Γλυπτών από τον Παρθενώνα στη Βρετανία. Υπάρχουν κι άλλα τμήματά τους σε άλλα ευρωπαϊκά μουσεία, όμως το μεγαλύτερο μέρος του ανεπανάληπτου αυτού έργου βρίσκεται εδώ από την εποχή που αφαιρέθηκε βίαια από τον Σκοτσέζο λόρδο Έλγιν πριν από περισσότερο από δύο αιώνες» συνεχίζει.
Υπάρχουν κι άλλα έργα τέχνης που δεν έχουν αποκτηθεί με τον πιο «καθαρό» τρόπο, συνεχίζει, επισημαίνει όμως ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα διαφέρουν, καθώς αντιπροσωπεύουν το ανώτατο επίπεδο πολιτισμού της ανθρωπότητας από τον 5ο π.Χ. αιώνα και για τα επόμενα 2.000 χρόνια.
«Αντιπροσωπεύουν τον πυρήνα του ελληνικού πολιτισμού και την καρδιά της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας. Επίσης -εξίσου σημαντικό- αντιπροσωπεύουν το μισό του κτιρίου που κατασκευάστηκε μεταξύ 447 και 432 π.Χ., σηματοδοτώντας την ήττα των Περσών στην Αθήνα», επισημαίνει ο Πόρτερ.
Τονίζει ακόμα ότι τα τελευταία πέντε χρόνια, όλο και λιγότεροι επισκέπτες υποστηρίζουν την παραμονή των έργων στη Βρετανία, κυρίως μάλιστα για λόγους πατριωτικής κατοχής και λιγότερο από αγάπη στην τέχνη.
«Και, μιλώντας για κατοχή, συνήθως ξεχνούν ότι τα Γλυπτά "ξηλώθηκαν" από τον Παρθενώνα όταν οι Τούρκοι κυβερνούσαν τους Έλληνες, οι οποίοι δεν μπορούσαν να υπερασπιστούν τα εμβλήματα του ένδοξου παρελθόντος τους».
Παραλληλίζει μάλιστα τα Μάρμαρα -ως προς την υπεξαίρεση- με τα έργα τέχνης που λεηλατήθηκαν από τους Ναζί και αργότερα όμως επιστράφηκαν στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.
Ο Χένρι Πόρτερ κάνει αναφορά και στον δημοσιογράφο Κρίστοφερ Χίτσενς, που πέθανε τον περασμένο Δεκέμβριο. Ο Χίτσενς αγωνίστηκε σκληρά για την επιστροφή των Μαρμάρων, σε άρθρο του δε στο Vanity Fair πριν από τρία χρόνια, είχε τονίσει ότι όλα τα επιχειρήματα περί καταστροφής τους από τη μόλυνση και τις καιρικές συνθήκες δεν ευσταθούν πλέον, λόγω της ύπαρξης του νέου Μουσείου της Ακρόπολης.
Ο Πόρτερ καταρρίπτει επίσης το επιχείρημα ότι η επιστροφή των Γλυπτών θα δημιουργούσε κακό προηγούμενο. «Λίγα έργα στον κόσμο εμπίπτουν στην κατηγορία των Γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία εμπνέουν βαθιά αισθήματα εθνικής απώλειας και λαχτάρας» γράφει.
Και προτείνει να ρωτήσει ο καθένας τον εαυτό του εάν η συμπεριφορά αυτή του Έλγιν θα ήταν σήμερα αποδεκτή. «Φυσικά και όχι», απαντά, «ούτε θα περιμένουμε να διατηρηθεί αυτό το αποτέλεσμα της λεηλασίας. Γιατί λοιπόν κρατάμε αυτά τα παράνομα γλυπτά σήμερα;».
Ο Πόρτερ εκτιμά πάντως ότι, με το οικονομικό αδιέξοδο που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα, ίσως η στιγμή να μην είναι η κατάλληλη για την επιστροφή τους. Προσθέτει όμως το εξής: «Υπό το πρίσμα του τι χρωστάει ο δυτικός πολιτισμός στην Ελλάδα -δημοκρατικές ιδέες, Ολυμπιακούς Αγώνες, επιστήμη, τέχνη και αρχιτεκτονική- θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε μια απλή αλήθεια: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα δεν είναι δικά μας για να τα κρατάμε».
«Μην με παρεξηγείτε, δεν θέλω να επιτεθώ στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο είναι γεγονός ότι αντιπροσωπεύει υψηλά επίπεδα πολιτισμού και έχει έναν εκπληκτικό διευθυντή, τον Νιλ ΜακΓκρέγκορ» γράφει ο Πόρτερ, με αφορμή την τελετή αφής της Ολυμπιακής φλόγας για τους Αγώνες του Λονδίνου.
»Θα πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας σχετικά με την παρουσία τόσων Γλυπτών από τον Παρθενώνα στη Βρετανία. Υπάρχουν κι άλλα τμήματά τους σε άλλα ευρωπαϊκά μουσεία, όμως το μεγαλύτερο μέρος του ανεπανάληπτου αυτού έργου βρίσκεται εδώ από την εποχή που αφαιρέθηκε βίαια από τον Σκοτσέζο λόρδο Έλγιν πριν από περισσότερο από δύο αιώνες» συνεχίζει.
Υπάρχουν κι άλλα έργα τέχνης που δεν έχουν αποκτηθεί με τον πιο «καθαρό» τρόπο, συνεχίζει, επισημαίνει όμως ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα διαφέρουν, καθώς αντιπροσωπεύουν το ανώτατο επίπεδο πολιτισμού της ανθρωπότητας από τον 5ο π.Χ. αιώνα και για τα επόμενα 2.000 χρόνια.
«Αντιπροσωπεύουν τον πυρήνα του ελληνικού πολιτισμού και την καρδιά της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας. Επίσης -εξίσου σημαντικό- αντιπροσωπεύουν το μισό του κτιρίου που κατασκευάστηκε μεταξύ 447 και 432 π.Χ., σηματοδοτώντας την ήττα των Περσών στην Αθήνα», επισημαίνει ο Πόρτερ.
Τονίζει ακόμα ότι τα τελευταία πέντε χρόνια, όλο και λιγότεροι επισκέπτες υποστηρίζουν την παραμονή των έργων στη Βρετανία, κυρίως μάλιστα για λόγους πατριωτικής κατοχής και λιγότερο από αγάπη στην τέχνη.
«Και, μιλώντας για κατοχή, συνήθως ξεχνούν ότι τα Γλυπτά "ξηλώθηκαν" από τον Παρθενώνα όταν οι Τούρκοι κυβερνούσαν τους Έλληνες, οι οποίοι δεν μπορούσαν να υπερασπιστούν τα εμβλήματα του ένδοξου παρελθόντος τους».
Παραλληλίζει μάλιστα τα Μάρμαρα -ως προς την υπεξαίρεση- με τα έργα τέχνης που λεηλατήθηκαν από τους Ναζί και αργότερα όμως επιστράφηκαν στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.
Ο Χένρι Πόρτερ κάνει αναφορά και στον δημοσιογράφο Κρίστοφερ Χίτσενς, που πέθανε τον περασμένο Δεκέμβριο. Ο Χίτσενς αγωνίστηκε σκληρά για την επιστροφή των Μαρμάρων, σε άρθρο του δε στο Vanity Fair πριν από τρία χρόνια, είχε τονίσει ότι όλα τα επιχειρήματα περί καταστροφής τους από τη μόλυνση και τις καιρικές συνθήκες δεν ευσταθούν πλέον, λόγω της ύπαρξης του νέου Μουσείου της Ακρόπολης.
Ο Πόρτερ καταρρίπτει επίσης το επιχείρημα ότι η επιστροφή των Γλυπτών θα δημιουργούσε κακό προηγούμενο. «Λίγα έργα στον κόσμο εμπίπτουν στην κατηγορία των Γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία εμπνέουν βαθιά αισθήματα εθνικής απώλειας και λαχτάρας» γράφει.
Και προτείνει να ρωτήσει ο καθένας τον εαυτό του εάν η συμπεριφορά αυτή του Έλγιν θα ήταν σήμερα αποδεκτή. «Φυσικά και όχι», απαντά, «ούτε θα περιμένουμε να διατηρηθεί αυτό το αποτέλεσμα της λεηλασίας. Γιατί λοιπόν κρατάμε αυτά τα παράνομα γλυπτά σήμερα;».
Ο Πόρτερ εκτιμά πάντως ότι, με το οικονομικό αδιέξοδο που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα, ίσως η στιγμή να μην είναι η κατάλληλη για την επιστροφή τους. Προσθέτει όμως το εξής: «Υπό το πρίσμα του τι χρωστάει ο δυτικός πολιτισμός στην Ελλάδα -δημοκρατικές ιδέες, Ολυμπιακούς Αγώνες, επιστήμη, τέχνη και αρχιτεκτονική- θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε μια απλή αλήθεια: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα δεν είναι δικά μας για να τα κρατάμε».
Πηγή: http://news.in.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιό σας
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.